صفحه اصلی / مجله پزشکی / فیلر بینی چیست؟ ماندگاری آن چقدر است؟
۶ دقیقه

فیلر بینی چیست؟ ماندگاری آن چقدر است؟

آنچه می خوانید...

فیلر بینی به یک روش غیر جراحی برای اصلاح فرم بینی گفته می شود که به منظور زیباسازی آن می باشد. این روش با کمک یک ماده پر کننده مانند اسید هیالورونیک در زیر پوست انجام می شود. امروزه این روش، به عنوان راهی موقتی و بدون نیاز به جراحی بوده که جایگزین مناسبی برای بسیاری از جراحی بینی ها می باشد و طرفداران زیادی دارد. اما برای خیلی از افراد که با این روش آشنایی ندارند، این سوال پیش می آید که فیلر بینی چیست و مزایا و معایب این روش چه می باشد؟ همچنین میزان ماندگاری آن چقدر است؟

فیلر بینی چیست و آیا می تواند جایگزین جراحی بینی باشد؟

فیلر بینی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و این سوال برای افراد مطرح شده که می تواند جایگزین عمل جراحی بینی باشد؟ از آنجاییکه این روش بصورت موقتی بوده و دوام آن دائمی نمی باشد، نمی توان راهی همیشگی برای برطرف کردن نواقص بینی در نظر گرفت، اما برای افرادی که دارای بینی هایی با نقص های کوچک می باشند، بسیار کاربردی است. از فیلرها در پزشکی استفاده های زیادی شده و برای زیر چشم، لب و بینی بکار برده می شود. این تزریق ها باید توسط پزشک انجام شده و با تزریق ژل به بینی می توانید انحنای تیغه بینی را برطرف کرده و یا نوک بینی را بالا ببرید. از ویژگی های این روش این می باشد که در صورت نداشتن رضایت، بعد از چند ماه بینی شما به حالت قبل باز می گردد.
در واقع فیلر بینی با ایجاد حجم در نواحی اطراف فرو رفتگی و برجستگی، سطح آن را یکنواخت می کند و همچنین در تیغه بینی های فرو رفته و یا مقعر این روش نتیجه بخش است. فیلر بینی نیاز به بیهوشی نداشته و تنها با یک بی حسی موضعی قابل انجام است. محبوبیت این روش در بی خطر بودن و همچنین از بین بردن عیب بینی و فرم دهی به آن در کمترین زمان ممکن است. فیلر بینی منجر به صاف شدن بینی شده و در کوچک کردن آن کمک نمی کند. بنابر این برای افرادی مناسب است که دارای بینی کوچکی بوده و تنها نیاز به درست کردن انحنای بینی خود دارند.

فیلر بینی چیست؟

ماندگاری فیلر بینی چقدر است؟

این موضوع را در نظر داشته باشید که تزریق فیلر بینی دائمی نبوده و بعد از مدتی جذب می شود. از آنجایی که اکثر فیلرها دارای اسید هیالورونیک می باشد که این ماده بصورت طبیعی در بدن نیز وجود داشته و جذب آن مشکلی را ایجاد نمی کند. بطور کلی فیلرها بین ۱۲ تا ۱۸ ماه ماندگاری دارند و تزریق آن بصورت سالی یکبار کافی است. اما ماندگاری آن به برند فیلر و شرایط هر شخص ارتباط مستقیم دارد و در هر فردی متفاوت می باشد.

ماندگاری فیلر بینی چقدر است؟

مزایای استفاده از فیلر بینی چیست؟

فیلر بینی باعث تغییرات سریع و فوری در بینی شما شده و این امکان را به فرد می دهد که در صورت نداشتن رضایت، به پزشک خود بگویید و مشکل آن را بر طرف نمایید. اما دیگر مزایای این روش شامل موارد زیر است:

  • دوره نقاهت کم و بهبودی سریع
  • نداشتن عوارض بیهوشی
  • طول مدت زمان کم تزریق فیلر که در حدود ۱۰ دقیقه می باشد و در طی این مدت شخص دردی را احساس نمی کند
  • هزینه بسیار کمتر از جراحی بینی
  • عوارض جانبی در کمترین سطح ممکن
مزایای فیلر بینی چیست؟

عوارض فیلر بینی چیست؟

از آنجایی که بینی پر از رگ های خونی و عروق می باشد و به دلیل نزدیک بودن به چشم، تزریق آن دارای پیچیدگی هایی است و باید تحت نظر پزشک انجام شود تا میزان خطای آن در کمترین حد ممکن باشد. تمامی تزریق ها دارای عوارض بوده که از جمله آن به تغییر مکان فیلر تزریقی اشاره کرد، بدین معنی که ممکن است ماده تزریق شده شروع به حرکت کرده و به سمت زیر چشم و یا نقطه دیگر حرکت کند و یا ظاهری موج دار را ایجاد نماید.
از دیگر عوارض احتمالی آن میتوان به کبودی، خونریزی و حالت تهوع در ناحیه تزریق اشاره کرد که بعد از یک تا دو روز بعد از تزریق فیلر از بین می رود. البته میزان این عوارض در مقابل جراحی بینی بسیار کم و قابل مقایسه نمی باشد و به مرور زمان و در مدت کوتاهی بهبود میابد.
از آنجایی که ژل بکار رفته در ژل ها از جنس هیالورونیک اسید می باشد که هیچ نوع واکنشی را بعد از تزریق در بدن ایجاد نمی کند. این روش برای افرادی که دارای بینی های با غوز شدید می باشند، مناسب نمی باشد چرا که میزان فیلر تزریق شده به بینی زیاد بوده و باعث احساس سنگینی در دریچه های بینی می شود.
اصلاح بینی با تزریق فیلر برای افرادی که از جراحی بینی می‌ترسند و می‌خواهند بینی خود را زاویه‌دارتر کنند مناسب است. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که اصلاح بینی با کمک فیلر، منجر به تغییرات کوچک در بینی شما می شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه نیاز است درباره عوارض آنزیم بینی بدانید

قبل از تزریق فیلر بینی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

از آنجایی که فیلر بینی یک روش غیر تهاجمی می باشد، نیازی به آمادگی خاصی نداشته و پس از مشاوره اولیه توسط پزشک می توانید برای تزریق ژل آماده شوید. اما در صورت استفاده از داروها و مکمل های زیر، حتما قبل از تزریق با پزشک خود مشورت نمایید و معمولا این داروها ۳ هفته قبل از تزریق ژل و به تشخیص پزشک قطع می شود:

  • ایبوپروفن
  • آسپرین
  • اکیناسه
  • کندرویتین
  • افدرا
  • گلوکوزامین
  • جینکوبیلوبا
  • جنسینگ
  • خارشیر
  • قهوه
  • قرص سیر


به دلیل اینکه مصرف این داروها و مکمل ها باعث افزایش احتمال خونریزی و به دنبال آن کبودی می شود و در واقع رقیق کننده خون می باشد، قبل از هر نوع عمل جراحی و یا تزریق باید مصرف آن قطع شود.

مراقبت های بعد از انجام فیلر بینی

بعد از تزریق فیلر بینی استفاده از کرم های موضعی مانند سفید کننده ها، ضد لک، موبر، رتینول، رتینوئیدها، گلیکولیک اسید و هر محصول ضد پیری در ناحیه تزریق خودداری نمایید.
برای ثابت ماندن ژل بعد از تزریق به مدت ۳ الی ۷ شب از دو بالش استفاده نمایید تا بصورت صاف بخوابید و یا از بالش های دور گردنی برای ثابت نگه داشتن سر استفاده نمایید.
برای ماندگاری بیشتر فیلر، متخصصان توصیه می کنند که تا چند روز بعد از تزریق آب زیاد بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *